Nema proizvoda u košarici.

Uncategorized @hr Sve što trebate znati o romobilima za trikove

Sve što trebate znati o romobilima za trikove

Izvođenje trikova s romobilom je sport ili zabava popularan kod svih uzrasta.

Unatoč činjenici da je stunt vožnja robobilom klasificirana kao ekstremni sport, vrlo je popularna među djecom i tinejdžerima. Izvođenje trikova uz pomoć romobila je najčešća atrakcija koju danas možete vidjeti u skate parkovima.

Ovaj sport je doživio pravi procvjet u zadnjem desetljeću. Možda je razlog tome da romobili ne samo da izgledaju već i jesu „cool“.

Ako kao početnik tj. budući profesionalac i namjeravate postati dio ovog sporta, važno je najprije odabrati pravi romobil koji će biti u sladu s potrebama i namijenom.

Kako pravilno odabrati romobil za izvođenje trikova?

Ovdje smo da vam pomognemo. Tim Fitnessop-a proučio ovu temu umjesto vas i sastavio je vodič o tome kako odabrati pravi romobil. Kao i kod svih vrsta proizvoda, ponuda romobila je vrlo različita. Te se razlike obično pripisuju kvaliteti, a kvaliteta posljedično određuje iskustvo vožnje romobilom.

Kroz sljedeći zapis pokušat ćemo naučiti koje su osnove korištenja romobila.Sport u kojem sudjeluju kako muškarci tako i žene poznat je po tome što korisnik mora izvoditi razne trikove na ulici, zidovima, rampama i drugim predmetima.  Iako je osnovna namijena romobilavožnja, ovaj sportski rekvizit također je dio ekstremnih sportova. Igrači voze stunt romobile i izvode freesyle trikove.

Trikove na stunt romobili ili romobilu za trikove možemo jednostavno opisati kao kombinaciju BMX sporta i skateboardinga.

Prije kupnje ovakvog romobila treba najprije odraditi domaću zadaću. Odabir prikladnog i dobrog romobila za trikove sve je samo ne lagan zadatak. Pa pogledajmo. 

Što je stunt romobil?

Posebnost ove vrste romobila je što nisu prilagodljivi po visini i ne mogu se preklopiti. Bitna razlika između običnih romobila i romobila za trikove je što su potonji izrađeni od najjačih i najlakših materijala čija je svrha:

  • Podnijeti visoku frekvencu udaraca od tlo kod stunt pristajanja
  • Dulji vijek trajanja cijele konstrukcije jer je romobil izrađen od cijelih komada
  • Prilagođene dimenzije materijala koji olakšavaju izvođenje trikova

Zašto kupiti romobil za trikove?

Romobil za trikove i njegova vožnja trenutno su jedan od najbrže rastućih ekstremnih sportova. Ako vaše dijete ili tinejdžer izraze želju za stunt romobilom, važno je kupiti dobro izrađen model. Korištenje sklopivog romobila prilikom izvođeja trikova neizbježno će prouzročiti štetu na romobilu, a možda čak i ozljedu korisnika. Stunt romobili posebno su dizajnirani za posjete skate parkovima. Izrađeni su od jakih materijala poput legure čelika ili titana. Dizajnirani su da izdrže veliki pritisak udara o tlo tijekom uporabe. Jednodijelna konstrukcija palice osnova je kod odabira sigurnog romobila kojeg ćemo dugo koristiti.

Oprema stunt romobila 

Romobil za trikove – osnovna oprema uključuje:

  • Palicu
  • Vilicu
  • Kočnice
  • Kotače
  • Upravljač
  • Dasku

Palica            

Palice stunt romobila obično su izrađene od 6061 aluminija ili kroma. Najčešće se koristi palica oblika »T«, a u praksi možemo naići i na druge oblike palica.

Palica romobila = upravljač

Palica, koju također zovemo i upravljač sastoji se od okomite šipke i poprečne šipke koja se naziva prečka.

“Prorez” se odnosi na mali rez na dnu donje cijevi. Prorez omogućuje da stezaljka stabilizira odvod oko vilica. Tako se palica i vilica mogu pomicati istovremeno. Najčešće odabir visine šipke ili palice ovisi o visini korisnika, jer vožnja u savijenom položaju može biti neugodna.

Širina palice, međutim, ovisi o iskustvu i vrsti trikova koji se izvode.

Većina romobilskih palica široka je 50-60 cm ili  45-55 cm. Te dimenzije odgovaraju većini početnika u ovom sportu.

Visina: izmjereno od dna donje cijevi do vrha poprečne šipke.

Širina: mjeri se od jednog kraja prečke do drugog.

 

Palica / Klin

Klin je stabilizator koji je zavaren u kut između prečke i donje šipke. Njegova je svrha ojačati šipku. Klinovi su posebno korisni kada je prečka široka.

Palica / Prorez

“Prorez” se odnosi na mali rez na dnu donje cijevi. Prorez omogućuje da stezaljka stabilizira odvod oko vilica. Ako koristite sistem IHC, ICS i HIC, palica mora imati prorez.

Često se zaboravlja na veličinu proreza koja je također bitna za stabilizaciju odvoda oko vilica.  Visina reza mora biti bar jednaka visini stezaljke.

Najčešće vrste palica

Standardna palica

Donji okomiti dio palice ima standardni unutarnji promjer od 28 mm i vanjski promjer od 32 mm. Većina standardnih šipki na tržištu odgovaraju vilicama s navojem i sustavom kompresije ICS, ISC i IHC (više o sustavu kompresije u nastavku). Standardne palice su uvijek izrađene od čelika.

Aluminijska palica

Romobili za trikove uglavnom imaju aluminijsku palicu s unutarnjim promjerom od 28 mm i vanjskim promjerom od 35 mm. Dizajnirani su za ICS, IHC i SCS kompresiju. Ako niste sigurni je li palica izrađena od aluminija ili čelika, na nju možete postaviti magnet. Ako se magnet zalijepi za palicu, radi se o čeliku.

Palica / Grip-ručke i čepovi

Dobar grip igra veliku ulogu kod udobnosti i sigurnosti. Dostupni su u mnogim bojama i teksturama sa i bez teksture. Ponekad teksture mogu uzrokovati žuljeve na ruci, tako da većina boljih skutera ima ručke, bez teksture.

Završni čepovi

Ovi čepovi obično su izrađeni od plastike i štite palicu prilikom pada. Aluminijske palice imaju znatno dulji životni vijek ako imate ugrađene čepove.

Kotači

U opisu svakog romobila nalaze se i specifikacije kotača. Primijetit ćete specifikacije koje se odnose na veličinu i materijal kotača i materijal jezgre kotača. Što ove specifikacije znače u praksi ili u stvarnoj upotrebi romobila objasnit ćemo u nastavku. Tako ćete saznati prednosti i nedostatke navedenih specifikacija i tako si olakšati odluku kod odabira romobila.

Kotači / veličina

Veličina kotača utječe na dvije stvari:

  • Brzinu romobila
  • Udaljenost daske od tla

Većina kotača stunt romobila ima promjer od 100 mm ili od 110 mm do 125 mm.

Promjer kotača određuje sposobnost i udobnost vožnje na neravnim površinama. Veći kotači izvrstan su izbor za vožnju jer su brzi i savršeno funkcioniraju na različitim terenima.

Značajke

Kotač od 100 mm – sporiji, ali lakši i manje udaljen od tla, što znači veću stabilnost.

Kotač od 110 mm – isto kao i kotači od 100 mm, ovaj kotač je industrijski standard za većinu romobila za svakodnevnu upotrebu.

Kotač od 125 mm – brži, glađi i ima veći razmak od tla što je dobro za trikove.

Veći kotač znači i veću brzinu rotacije, što znači da romobil može postići veću brzinu. S druge strane, 125-milimetarski kotač može biti manje stabilan, ali će naprednijim korisnicima pružiti optimalan razmak od tla i brzinu potrebnu za izvođenje trikova.

Kada govorimo o veličini kotača, romobili za početnike obično ne prelaze 110 mm.

Najpopularniji kotači na tržištu su oni od 100 mm, jer upravo ti odgovaraju većini romobila. Također su lakši, što izvođenje trikova romobilom čini upravljivijim i okretnijim.

80245831 – wheel of scooter, on isolated white background

Dakle…koji kotači su najbolji? 100 ili 110 mm zasigurno će biti pravi izbor i za početnike i znalce.

Kotači/ tvrdoća (vanjski dio)

Urethan je pojam koji se koristi za gume kada govorimo o romobilima. To je materijal od kojeg su izrađene sve gume za romobie. Koliko je kotač čvrst mjeri se na mjeraču durometra (koji se često naziva dura).

Mjerilo durometra kreće se od 0-100A (što je veći broj, to je kotač teži).

Većina kotača romobila ima tvrdoću od 85A.

Tvrdi kotači traju dulje, skliskiji su, ali i brži!

Savjet: ako često vozite po rampama ili dobro asfaltiranim cestama odaberite tvrđe kotače jer oni stvaraju manje otpora.

Mekani kotači brže se troše, ali imaju bolje prianjanje, što znači da su izvrsni za upotrebu u skate parkovima i zatvorenim parkovima za vježbanje.

Savjet: za duže vožnje neravnim asfaltom odaberite mekše kotače. Mekani kotači također će se brže trošiti.

Kotači / ležajevi

Ležajevi su razlog zašto kotači rade glatko i bez trenja.

Sastoje se od 6-8 malih kuglica pričvršćenih između unutarnjeg i vanjskog klizača. Zaštićeni su unutar kalupa tako da na njih ne može utjecati prljavština.

Svaki kotač treba 2 ležaja koji su odstojnikom pričvršćeni na sredinu kotača. Ležajevi su klasificirani prema ABEC sistemu (godišnja komisija za ocjenu ležajeva). Ležajevi se obično ocjenjuju na skali od 3 do 9. Visoke vrijednosti znače da su ležajevi izrađeni s velikom preciznošću (velika vrijednost = uska tolerancija = skuplji ležaj).

Kotači / odstojnici

Element koji kod kotača često zanemarujemo biciklu je odstojnik. Ako ne koristimo pravi odstojnik, trajnost ležajeva bit će smanjena i nikada neće raditi ispravno, niti na početku.

Većina kotača izvrsno će raditi s 10 mm odstojnikom. Međutim, neki će proizvođači sami preporučiti određenu širinu odstojnika. Bez obzira na vaš izbor, nikada ne biste trebali voziti bez odstojnika.

Kod neodgovarajućeg  odstojnika, u vožnji će se pojaviti nepotrebno trenje i kotači će se sporije vrtjeti. Smanjit će se i vijek trajanja ležajeva.

Kotači / jezgra

Jezgre kotača za romobile običnoi dijelimo na tri vrste. Jezgra pruža potporu i čvrstoću kotaču i okružuje ležaj. Obično je izrađena od tkanog najlona. Napredniji korisnici odabrat će metalnu (aluminijsku) jezgru ili kotače sa šupljom jezgrom. Takve jezgre su lakše i bolje za brzinu romobila i izvođenje skokova.

Šuplja i aluminijska jezgra najbolja je (i skuplja) opcija za napredne korisnike. Kotači s mekšom, plastičnom jezgrom preporučuju se početnicima i onima koji još uvijek uče osnove i novi su u svijetu izvođenja trikova s romobilima.

Metalne jezgre

  • Puna jezgra: Puna jezgra je vrlo jaka pa ima najduži životni vijek.
  • Jezgra s krakovima: Svrha jezgre s krakovima je učiniti kotač lakšim i upravljivijim.
  • Šuplja jezgra: Kotač je iznutra šupalj, što ga čini vrlo naprednim i laganim.

 

Plastične jezgre

Jezgra s krakovima: vrlo lagana jezgra, mekša baza, pogodna za početnike. To je standardna jezgra za većinu komercijalnih romobila.

Vilice

Kod kupnje romobila također često zanemarujemo koliko su bitne specifikacije vilica.

Vilice su vrlo važan dio cjeline koje drže prednji kotač na mjestu i osnova su za povezivanje s palicom. Većina korisnika ne zna da upravo vilice balansiraju cijelu prednju stranu.

Prilikom izvođenja trikova, teške vilice će igrati ključnu ulogu kod brzine reakcije romobila. Kako su vilice pod konstantnim pritiskom (vaša težina, udarci …), moraju biti vrlo izdržljive.

Čelične vilice izvrsne su za početnike, a ako ste napredni korisnik  i neprestano izvodite trikove, aluminijska vilica je najbolji izbor za vas.

Savjet: aluminijske vilice vjerojatno će biti znatno skuplje od čeličnih. Ako ste se tek počeli baviti ovim sportom, čelične vilice bit će više nego dobar izbor. Nakon što potvrdite svoju strast prema romobilima, razmislite o nadogradnji na aluminijske vilice.

Vilica se sastoji od:

  • okomite cijevi – dvije vilice koje okružuju kotač (cijev upravljača)
  • male posude za glavu – krunice

Cijev upravljača je okomiti dio vilice. Gornji dio cijevi upravljača povezan je sa šipkom. Većina vilica ima promjer 28 mm. Dvije vilice koje drže kotač na mjestu imaju funkciju držati kotač točno pod palicom. To znači da je tijekom vožnje lakše okretati palicu i izvoditi trikove nego da se palica sama zavrti.

 

Villica / bez navoja ili s navojem

Bez navoja

Vilice bez navoja najčešće koriste profesionalni korisnici. Općenito je vilica s manje ili bez navoja stabilnija i pouzdanija. Sustav bez navoja izrađen je stiskanjem (kompresijom) što vilicu i ploču drži povezanim.

S navojem

Budući da je sustav s navojem jeftiniji i jer početnici znatno manje opterećuju vilicu, romobil s vilicom koja ima navoj je savršen za učenje prvih trikova. Oba sustava podjednako često možemo naći na tržištu.

Vilice / kompresija

Da bi se štap i vilica istovremeno pomicali prilikom okretanja romobila, potreban vam je sustav kompresije. Kompresija pričvršćuje vilicu na glavu cijevi i osigurava da se vilica okreće bez poteškoća.

Razlikujemo 4 različite vrste kompresijskih sustava koji se koriste kod romobila za izvođenje trikova:

  • Invertirani sustav kompresije (ICS)
  • Standardni sustav kompresije (SCS)
  • Skriveni sustav kompresije pripravnika (HIC)
  • Integrirani sustav kompresije (IHC)

Da bi sustav kompresije mogao raditi, većina vilica ima unutarnji navoj. Najčešći sustav kompresije na tržištu je IHC (Integrirani sustav kompresije).

Ako iskusnog korisnika pitate koja je najvažnija značajka romobila, najčešći odgovor bit će: težina.

U praksi manja težina obično znači skuplji proizvod, ali IHC sustav je vrlo pristupačan i lagan, pa se koristi kod većine romobila dostupnih na tržištu. Vaš romobil za trikove bit će robustan / pouzdan zahvaljujući ICH sustavu kompresije.

IHC sustav dizajniran je za standardne rezne palice/šipke. Može se koristiti kod standardnih čeličnih šipki kao i kod aluminijskih šipki.

Kočnica

Kočnica je konstruirana tako da vas uspori ili spriječi nesreću. Lagano pritisnite na kočnicu i nagnite se unatrag da biste dobili optimalnu snagu kočenja.

Nikada ne blokirajte kotač / kočnicu na romobilu. To će rezultirati slabom snagom kočenja i oštetiti kotač romobila bez obzira na marku ili kvalitetu romobila.

Donja slika prikazuje 2 najčešće korištene kočnice.

Opružne kočnice su sastavljene od nekoliko dijelova i često se smatraju bučnijim od fleksibilnih kočnica. Stoga su Flex kočnice najpopularniji sustav među kočnicama koje se koriste kod izrade romobila.

Opružne kočnice su sastavljene od nekoliko dijelova i često se smatraju bučnijim od fleksibilnih kočnica. Stoga su Flex kočnice najpopularniji sustav među kočnicama koje se koriste kod izrade romobila.

Flex kočnica dugačka je metalna ploča koja je prethodno savijena tako da odgovara kotaču. Obično je pričvršćena na ploču jednim ili više vijaka. Gurnete li metalnu ploču prema dolje, cijela će se ploča saviti prema kotaču. Zbog svog dizajna, kočnice s fleksibilnim blatobranima imaju duži vijek trajanja.

Kočnica Flex blatobrana dugačka je metalna ploča koja je prethodno savijena tako da odgovara kotaču. Obično je pričvršćena na ploču jednim ili više vijaka. Gurnete li metalnu ploču prema dolje, cijela će se ploča saviti prema kotaču. Zbog svog dizajna, kočnice s fleksibilnim blatobranima imaju duži vijek trajanja.

 

Daska

Bez obzira jeste li početnik ili profesionalac, odabir prave daske na romobilu je izuzetno bitan. Dizajn daski za stunt romobile je poprilično napredovao, a najčešće korišten sustav daske je sada zamijenio fiksni sustav. Većina modernih romobila sastoji se od dva ili tri metalna dijela koji su zavareni ili spojeni.

Na slici je Blazer Pro ploča s fiksnim zavarenim dijelom.

 

Materijali korišteni za daske (i obrada  materijala)

Metale prerađene na različite načine uvrštavamo u kategoriju slitina. Vrijednost slitine određuje smjesa metala koje sastavljaju slitinu. Možemo reći da vrijednost slitine govori trajnosti materija tj. metala.

4130 je slitina čelika koja sadrži krom i molibden. Ovaj se materijal često naziva kromovim čelikom. Romobili s daskom od slitine 4130 su lakši, čvršći i tvrđi od običnog čelika.

6061 odnosi se na slitinu aluminija s magnezijem i silicijem. Materijal je lak za obradu i zavarivanje, pa se koristi i u avionima. Romobili za trikove koji sa slitinom 6061 uglavnom su zavareni i termički obrađeni nakon zavarivanja, što dodatno povećava čvrstoću legure.

7075 (serija 7000) odnosi se na slitinu aluminija i cinka koja je jača od bilo koje druge slitine aluminija. Zbog toga su romobili izrađeni od materijala 7075 najjači i najskuplji.

Svrha korištenja topline u obradi ploča je promjena kemijskih svojstava i povećanje čvrstoće zavarenog dijela nakon obrade.

Sastav glave daske i vrata na romobilu za trikove

Glava cijevi na vašem romobilu presudna je za vilicu.

Zašto?

Glava cijevi na jednom mjestu spaja vilicu i glavu. Glava se preko vrata povezuje s daskom.

Glava cijevi kod daske – integrirana vs. standardna

Glava cijevi na romobilu za trikove slična je onoj na BMX biciklu. Glava cijevi ima ležajeve na vrhu i dnu koji omogućuju glatko i brzo okretanje vilica.

Standardna daska za romobil, ima šalicu za glavu (lijeva slika dolje) utisnutu u cjevastu glavu. Šalice su lako prepoznatljive jer će imati drugačiju boju i teksturu od cijevi za glavu.

Standardne daske za romobile omogućuju upotrebu vilica s navojem ili bez navoja. Za početnike je ova vrsta romobila bolji izbor.

Integrirane daske romobila imaju šalice koje su integrirane u cjevastu glavu (desna slika dolje),  to čini čitav sustav širokim i čvrstim. Prepoznati ćemo ih po tome što su boja i struktura jednaki. Takva je cijev također šira.

Daska / težina

Težina daske igra veliku ulogu u manipulaciji (upravljanju) daskom. Ne smijemo zaboraviti da je cilj stunt romobila izvoditi trikove.

Početnici i manja djeca, lakše će savladati vožnju i trikove ako je težina daske i kompletnog romobila što manja.

Teže daske preporučuju se starijoj djeci i težim korisnicima, jer nude čvrstu, stabilnu i glatku vožnju. Općenito su teže ploče jače i traju dulje.

Daska / širina

Prilikom izvođenja trikova trebate se osjećati opušteno, zato vam mora širina ploče odgovarati. Važno je da korisnici romobila s većim brojem noge odaberu širu dasku.

Romobili za izvođenje trikova su obično široki između 102 mm i 115 mm.

Daska / duljina

Duljina daske je izravno povezana sa stabilnošću skutera. Odabir prave duljine daske ovisi o vašoj visini i stilu vožnje.

Dulja daska će omogućiti više skokove, a u praksi je udobnija, stabilnija i lakša za korištenje.

S kratkom daskom se lakše izvode brži trikovi, a ujedno omogućuje i brže kretanje na padinama u skate parku.

Daske za stunt romobile su duge od 50 cm do 53 cm.

Daska / prostor za noge (platforma)

Platforma je područje između vrata i kočnice. Važno je da se na romobilu osjećate opušteno i da imate dovoljno prostora za noge.

Dulji prostor za noge omogućuje:

  • više prostora za pripremu trikova
  • više prostora za slijetanje

Cilj je dobiti što više prostora za noge bez ugrožavanja vašeg stila vožnje.

Platforme romobila za trikove imaju duljinu oko 36 cm.

Daska / konkavnost

Konkavno je izraz koji se široko koristi u zajednici skateboardinga – posebno među longboarderima. Izraz se odnosi na malu zakrivljenost (udubljenost) na platformi. Svrha zakrivljenosti je steći prostorni osjećaj za položaj stopala na dasci bez potrebe da gledate prema dolje.

Koju veličinu romobila odabrati?

Sad kad znamo kako se izrađuju romobili za trikove, važno je uzeti u obzir pravu veličinu za sebe ili svoje dijete. Naposljetku, odabir prave veličine je presudna za maksimalno uživanje u vožnji.

Kod odabira veličine romobila dobro se je usredotočiti na tri ključna elementa:

  • Svoju visinu
  • Visina palice romobila
  • Duljinu ploče

Pravila korištenja za početnike

Vožnja romobila za trikove već samo za zabavu može izazvati ozbiljne ozljede. Početnici trebaju vježbati osnove i svladati ih prije nego što krenu izvoditi trikove u skate parku. Toplo se preporučuje da nosite dobru kacigu, jer nesreće prilikom vožnje romobila nisu rijetkost.

Što učiniti u slučaju pada?

U slučaju pada pokušajte isptružiti tijelo te se po terenu kotrljati (ne klizati). Na ovaj ćete način spriječiti ozbiljne ozljede. Uvijek imajte u svojoj sportskoj torbi komplet prve pomoći i provjerite jesu li kotači na romobilu u dobrom stanju, bez oštećenja ili istrošenih površina.

Pravila za vožnju po mokrom terenu

Najbolji savjet je da nikada ne vozite po mokroj podlozi, jer kotači romobila mogu postati previše skliski, a kočnice se neće aktivirati pravovremeno.

Zaštita glave i nogu

Najvažnija sigurnosna smjernica je: OBAVEZNA KACIGA I PRIKLADNA OBUĆA. Kaciga sprečava ozljede glave koje bez nošenja kacige uvijek mogu biti ozbiljne.

Pravilna obuća vrlo je važna, jer sve trikove izvodimo nogama. S neprikladnom obućom riskiramo padove ili veću mogućnost za ozljedu.

Objavi komentar